create your own banner at mybannermaker.com!

Tuesday, March 22, 2011

Rahsia ketenteraan Malaysia

untuk pengetahuan.. hobi masa lapang aku adalah mengkaji kekuatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM)..
kenapa aku gitau benda ni?? lantakla...aku punya blog...
setelah beberapa tahun aku follow sikit2 perkembangan tentera malaysia, aku nak kongsi beberapa benda yang aku tahu la...








setakat scorpene, sukhoi, mig, tu nenek aku pun tau tentera kita ada...
tapi korang nak tau x??
bila kita dapat kapal selam jenis scorpene kan...
negara2 jiran kita gelabah kot takut kita take over rantau ni....
negara tu adalah indon dan australia...tau takut...hehe


penah tentera Malaysia usir kapal2 dari china yang menceroboh perairan terumbu layang2 dengan kapal perang kot..tegang jugak la...kes ambalat lagi...sebab tula kerajaan beli kapal selam..
china,filipina,indonesia sedang bergelut untuk merebut pulu2 di perairan sabah..


ni keratan berita aku sisipkan..

KOTA KINABALU, 12 Dis (Bernama) -- Pengkalan hadapan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Terumbu Layang-Layang berjaya mengurangkan jumlah pencerobohan nelayan asing dan tentera asing di perairan itu.

Pegawai Pemerintah Terumbu Layang-Layang Leftenan Mohd Khairulislah Ahmad (TLDM) berkata kes pencerobohan nelayan asing di kawasan terumbu itu telah berkurangan dibandingkan tahun lepas sejak kapal dan bot TLDM aktif melakukan rondaan perairan.

"Kami sentiasa berwaspada 24 jam sehari mengawasi perairan terumbu negara yang kaya dengan hasil sumber asli laut yang menjadi rebutan nelayan dan kuasa asing.

"Kita akan mengawasi apakah tujuan mereka (kapal tentera asing), sama ada hanya lalu di perairan ini atau datang merisik," kata beliau.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas bilangan kali pencerobohan tentera asing, kapal tentera dan kapal selam di terumbu itu.

DIINTIP KAPAL SELAM ASING

Seorang anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL) memberitahu Bernama pengkalan itu pernah diintip oleh tiga kapal selam asing pada waktu malam. Bagaimanapun, kapal-kapal selam itu menghilangkan diri setelah kehadiran mereka berjaya dikesan dan siren amaran dibunyikan.

Lt Khairulislah berkata pemeriksaan kapal-kapal nelayan asing sentiasa dibuat dan mereka perlu mendapatkan surat keizinan pihak atasan TLDM untuk melakukan aktiviti tangkapan ikan di perairan itu.

Beliau berkata setiap bot nelayan asing yang melakukan pencerobohan akan ditahan dan dimaklumkan kepada pihak atasan yang akan memberikan arahan samada menahan, mengusir atau menyita bot nelayan asing itu.

Katanya perbezaan yang dirasakan oleh anggota TLDM di sini ialah bertugas di barisan hadapan yang sentiasa terdedah dengan ancaman luar dan sentiasa berada dalam kesiapsiagaan menghadapi ancaman yang bakal berlaku, seperti yang dilihat pada cogankata mereka di sini 'kami akan pertahankan Pulau Layang-Layang hingga ke titisan darah terakhir'.

Lt.Khairulislah berkata nilai tangkapan ikan Tuna yang terdapat di perairan Pulau Layang-Layang adalah melebihi RM70 juta setahun.


ok cukup dengan mukadimah..aku nak berkongsi beberapa maklumat tentang tentera Malaysia...korang nak pecaye ke x terpulangla...bub aku pun sekadar mendengar cerita je..hehe
















info2 ini dikatakan datangnya daripada seorang anggota Paskal..kalo salah dia la yang menipu..hehe.



  • Malaysia pernah menghantar pasukan tentera semasa Perang Vietnam bagi membantu Amerika Syarikat menjejaki gerila Viet Cong.
  • Kemalangan pesawat MAS (MH653) di Tanjung Kupang bukan berpunca dari kerosakan enjin atau pilot error tetapi ada orang kata perbuatan sabotaj atau rampasan.
  • Komando Malaysia pernah membantu tentera AS bagi menandakan sasaran-sasaran tentera Serb melalui Laser Target Designator untuk dimusnahkan dengan "Smart Bomb" dari pesawat pengebom NATO.
  • Pernah berlaku pemberontakkan "Mutiny On Ship" dalam sejarah Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM), mereka yang terlibat kemudian dibicarakan di Mahkamah Tentera (Fakta tidak dapat disahkan).
  • Kapal perang TLDM, KD Selangor pernah terlibat dengan pertempuran laut dengan tentera Indonesia di mana seorang anak kapalnya mati semasa peristiwa konfrantasi dahulu.
  • Tahukah anda filem "Black Hawk Down" mengisahkan pemberontakan di Somalia, menyelewengkan fakta sebenar di mana sebenarnya tentera Malaysialah yang menjadi wira. Tetapi oleh kerana ia filem Hollywood, maka peranan Malaysia langsung tidak diiktiraf.
  • Beberapa orang pegawai dari lain-lain pangkat Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah ditangkap kerana menjual maklumat semboyan kepada pihak Singapura. 
  • Juruterbang Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) akan standby di cockpit pesawat mereka 24 jam apabila timbul isu panas terutama yang melibatkan Singapura.
  • TUDM telah menghantar pesawat Hawk ke Labuan semasa untuk kemungkinan peperangan semasa isu perebutan kepulauan Ambalat dengan Indonesia.
  • Seorang rakyat Malaysia pernah menjadi perisik KGB dan telah ditangkap oleh pegawai perisikan negara di antara tahun 70 - 80an dahulu dan beliau mengakui pegawai Cawangan Khas dan risik ATM sebenarnya sangat cekap. < Info Betoi
  • Malaysia pernah mahu membeli pesawat Boeing AWACS semasa tahun 80an dahulu tetapi membatalkan hasrat tersebut selepas niatnya di bocorkan oleh media tempatan. Wartawan yang mendedahkan isu itu kesemuanya di soal siasat oleh polis Bukit Aman.
  • TLDM sudah pun mempunyai kapal selam tetapi dalam bentuk mini subs, untuk kegunaan pasukan PASKAL. (Sape maen COD:Morden Warfare2, Level Oil Rig..kompom tau. Perasan tak?)
  • Filiphina pernah "mengacah" sebuah kapal perang TLDM apabila dua jet pejuang F-5 mereka terbang rendah semasa satu isu dahulu.
  • TLDM sering membantu AS melalui pergerakkan kapal-kapal selam Russia di Selat Melaka semasa era Perang Dingin dahulu dan ini menunjukkan TLDM sudah pun mempunyai sistem pengesan kapal selam yang amat baik pada ketika itu.
  • Singapura sering menguji sistem pertahanan Malaysia terutama radar melalui sistem peperangan elektroniknya dari 1979 sehingga sekarang.
  • Jumlah pelancong Singapura akan bertambah di sesuatu kawasan apabila ATM membuat eksesais tentera di kawasan terbabit.
  • Tentera Singapura akan membawa peluru betul tetapi berselindung di sebalik nama latihan apabila timbul isu panas dengan Malaysia sebagai contoh ketika lawatan seorang pemimpin Israel ke negara itu satu ketika dahulu.
  • CIA pernah memasang pelbagai alat pengintipan canggih di KLCC, aktiviti tersebut berselindung di sebalik pengambaran filem Entrapment lakonan Sean Connery dan Catherine Zeta Jones. (Fakta tidak dapat disahkan)
  • Komando Malaysia pernah dihantar dalam satu misi khas ke Manila untuk mengambil dokumen berkaitan dengan Sabah satu ketika dahulu. Komando yang pergi ke filipina utk curi dokumen rahsia adalah SB. Mahathir bagi cash RM100k kpd beliau utk buat model Istana Malacanang (di Pahang kalau tak silap). Setiap hari beliau berlatih utk curi dokumen tersebut. Ketika kejadian sebenar, 100% komando Malaysia dikerah berada di Sabah bersedia utk menyerang Filipina sekiranya berlaku kesilapan kpd SB tersebut. Duta Malaysia dan rakan2 sudah lama cabut lari. Tapi Alhamdulillah dokumen tersebut berjaya dicuri dan Sabah milik Malaysia sehingga Kiamat , InsyaALLAH.....(Fakta tidak dapat disahkan)
  • Malaysia merupakan satu-satunya negara di dunia yang berjaya menghancurkan ancaman komunis sedangkan kerajaan demokratik Vietnam yang dibantu oleh Amerika Syarikat tewas kepada komunis. 
  • Program permodenan ATM yang dikenali PERISTA dibatalkan oleh bekas PM, Mahathir Mohamad apabila terlalu banyak penyelewengan dalam program itu . PERISTA dibangunkan sebagai persediaan untuk menghadapi ancaman komunis yang telah menang di Vietnam.
  • Kapal perang tercanggih TLDM (bergantung kepada zaman) akan dihantar dahulu dan berlabuh di perairan antarabangsa apabila ada lawatan Perdana Menteri Malaysia ke negara itu.
  • Pesawat Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad pernah divert (tidak diketahui oleh sesiapa pun) ke Pakistan untuk melihat ujian bom nuklear pertama negara itu. Mahathir kini TUN menjadi satu-satunya pemimpin Islam di luar Pakistan yang pernah menyaksikan ujian tersebut (maklumat ini disampaikan sendiri dari seorang anggota perisikan Pakistan kepada pemilik asal rahsia ni satu ketika dahulu).
  • Juruterbang Australia pernah mengelar pilot pesawat pejuang TUDM, "Berani Tetapi Gila" dalam satu temuramah dengan media di negara kita. Australia dan TUDM sering mengadakan latihan bersama semasa negara itu mempunyai skuadron pesawat pejuangnya di Butterworth.
  • Helikopter Nuri pernah ditembak jatuh dengan roket semasa darurat dahulu. senjata yg di gunakan RPG 2 (cube search kat Google..cam Missile Launcher)
  • Peristiwa di Pasar Bakara, Somalia menyaksikan dua buah kereta kebal Pakistan yang sepatutnya melindungi konvoi tentera Malaysia bertindak melarikan diri (Ini disahkan oleh seorang pegawai tentera).
  • Kapal peronda TLDM KD Perak karam di Laut China Selatan akibat cuaca buruk dan beberapa orang anak kapalnya hilang.
  • Dua pesawat pejuang jenis Sabre dari Butterworth (tahun 1970an) pernah dilancarkan ke udara selepas radar di pengkalan itu mengesan pencerobohan pesawat asing.
  • Komando Malaysia pernah mencerobohi kompleks pertahanan udara Singapura di Bukit Batuk lalu menampal setem Malaysia pada setiap peluru berpandu , meja officer dan menukar bendera singapore dgn bendera Malaysia pada meja Pegawai Tinggi . Tujuannye untuk membalas dendam kerana jet Singapore sering ceroboh ruang udara Johor.. deorang melakukan tugas itu 1 hari je tanpa di kesan. Kakitangan Kompleks Pertahanan Singapore yang terlibat telah dipecat kerana insiden itu. (hahaha...tekentut orang singapore)...

itu jelah setakat sekarang ni..
apa2 pon gua tabik tentera malaysia..
walopun xramai mane..tapi berkualiti..
gua tabik jugak briged 10 para...hebat shiaq!!!!
paskal,paskau...sume canggih dan hebat!! macam aku men dalam game lah kehebatan diorang...




sekian sajelah penulisan aku...kalo salah silap mintak maaf na... =p

ps: xsabar nak tunggu kapal dokdo jadi aset Royal Malaysian Navy... fuyooo!!!
Dokdo

General characteristics
Tonnage:14,300 tons (empty) / 18,800 tons (full)
Length:199 m (653 ft)
Beam:31 m (102 ft)
Draught:7 m (23 ft)
Propulsion:4 S.E.M.T. Pielstick 16 PC2.5 STC Diesel engine
Speed:23 knots (43 km/h) maximum
18 knots (33 km/h) cruising
Boats and landing
craft carried:
2 LSF-II or LCAC
Capacity:Up to 200 vehicles
Troops:720 marines, 6 tanks, 7 amphibious assault vehicles
Crew:700
Sensors and
processing systems:
SMART-L air search radar,MW08 surface search radar,AN/SPS-95K navigation radar,TACAN,VAMPIR-MB optronic sight
Electronic warfare
and decoys:
ESM/ECM:SLQ-200(v)5K SONATA, Chaff launcher
Armament:Two Goalkeeper CIWS, One RIM-116 Rolling Airframe Missile
Aircraft carried:
Up to 15 helicopters (15 UH-60 Black Hawk or 10 SH-60F Ocean Hawkhelicopters)
2 LCACs (Landing Craft Air Cushioned)
Aviation facilities:Flight deck and hangar

32 comments:

  1. assalamualaikum bro. sekadar kongsi apa yg aku taw.
    SB bukan komando, tp cawangan risikan pdrm. selalu buat kerjasama dgn kor risik.
    then, yg pasal komando malaysia ceroboh singapore tu. nak tambahlah, pasal komando siap makan, tengok tv (tinggal terpasang), berak (tinggal spender kotor) memang tak dilaporkan. hahaha. apa2 pun, keep it up!!

    ReplyDelete
  2. tapi indonesia punya lebih banyak tentara bahkan biala di banding dengan malaysia 1 berbanding 10,artinya 1 tentara malaysia melawan 10 tentara indonesia,kalau soal peralatan malaysia boleh menang.

    ReplyDelete
  3. Have you ever considered writing an ebook or
    guest authoring on other websites? I have a blog based on the
    same information you discuss and would really like
    to have you share some stories/information. I know my viewers
    would appreciate your work. If you're even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

    Look into my webpage :: Roth iras

    ReplyDelete
  4. Thanks very nice blog!

    Feel free to visit my webpage - Toronto Identity SAAS

    ReplyDelete
  5. ATM mungkin merahsiakan kelebihannya demi keselamatan negara...mungkin lah

    ReplyDelete
  6. jgn pcaya dengan aset ketenteraan yang di war2kan ...sebb aset ketenteraan adalah rahsia ptahanan negara..apa yang di war2kan itu cuma la alatan biasa sja .... sy pasti msia lbh bnyk alatan perang yg canggih dan x pnh di war2kan ..ianya rahsia .... saya sndr anggota ????? pn xtau..cuma yg pasti mmng ada ...cuma xbnyk lah ... semua peralatan perang kta mgikut kesusaian muka bumi msia ...

    ReplyDelete
  7. se7 dgn brader nie .... kalo nk tau lbh detail cari la anggota logistik tentera tnya sndr klo mreka nk bgtau hehe

    ReplyDelete
  8. Malaysia anjing,,, dasar tentera maggi,,,, tentera malay x tau malu,, saat upacara mau latihan bersama TNI aja,, tentera malay ada yg jatuh pingsan... Di indonesia x ada tentara yg lemah macam tentara malay anjing. Klu kau berani, ayo kita adu fisik,,,, malaysia militer taiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yahhh....pabo...stupid...dwaeji...mangkuk hayun...baik ko diam...semak je komen mcm hanat..

      Delete
    2. pelik aku kt mana2 je ada kisah psl ketenteraan kita mesti akan ada anjing2 indon goblok yang datang menyibuk kutuk2 bagai. bodoh btul

      Delete
  9. Lu cakao tk serupa bikin . Bukan Malaysia yg anjing tapi Indon yg anjing . Negara lu la yg anjing . Dasar tk menghormati negara org lain . Puihhh ...

    ReplyDelete
  10. indogsial cakap lbh ,tenteranya ramai tapi takde kualiti ..bodoh ilmu perang ,tapi ilmu joget goyang dangdut memang hebat .

    ReplyDelete
  11. actually malaysian army tak pernah menganggap indonesia sebagai ancaman, kerana kita tahu sekiranya berlaku perang sudah pasti malaysia menang. tapi ancaman sebenar kita ialah singapura yang mendapat sokongan united stated, sementara malaysia pula dilindungi oleh negara komanwel and secret national defences, indonesia pernah memohon untuk menyertai team ni tapi ditolak bulat2 oleh british kerana teknologi ketenteraan yang jauh tertinggal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup...ada yg bgtau...singapura nie geng dgn israel...btl atau tak..wallahualam...

      Delete
  12. Mane pubya kaki melancap punye status la ni..haha..kapal sam harga 500juta tu yg second mas beli da berkarat kot..beli tp tkleh menyelam..tahniah kpd pakjibby n kak rosmah..

    ReplyDelete
  13. Mane pubya kaki melancap punye status la ni..haha..kapal sam harga 500juta tu yg second mas beli da berkarat kot..beli tp tkleh menyelam..tahniah kpd pakjibby n kak rosmah..

    ReplyDelete
  14. Semua negara tentera mereka hebat...cuba tanya PAPUA mereka pasti ckp tentera mereka terhebat knp ini didorong oleh semangag nationalist. Tp apa pun ATM xundur semasa berkhidmat dgn UN tp tentera INDON lari naik taksi di Lubnan diacah Hizbullah keh keh keh

    ReplyDelete
  15. Semua negara tentera mereka hebat...cuba tanya PAPUA mereka pasti ckp tentera mereka terhebat knp ini didorong oleh semangag nationalist. Tp apa pun ATM xundur semasa berkhidmat dgn UN tp tentera INDON lari naik taksi di Lubnan diacah Hizbullah keh keh keh

    ReplyDelete
  16. bangga dengan tentera malaysia..tq penulis kerana blog seperti anda lah yang menanam semangat sayang tanah air

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. aku cintakan tanah airku Malaysia. kalu Malaysia berperang dgn mana2 negara di rantau ini pasti tentera malaysia adalah yg terkuat. cuma kita Malaysia ni low profile. banyak senjata ATM yg ada dlm simpanan,tp tak diketahui umum kerana rahsia. sumbangan negara2 arab kepada malaysia juga merupakan penghargaan negara2 tersebut kpd kerajaan Malaysia cuma kita yg tx tahu sbb ia adalah rahsia.

    ReplyDelete
  19. Malaysia ada gak buat kapal sendiri.. beli 2 buat sendiri 10 ubah suai lg canggih.. 😀😀😀

    ReplyDelete
  20. Malaysia ada gak buat kapal sendiri.. beli 2 buat sendiri 10 ubah suai lg canggih.. 😀😀😀

    ReplyDelete
  21. yup betoi sy sokong dengan apa yg dicakapkan iaitu banyak yg rahsia kerna untuk keselamatan negara.
    banyak peralatan yg tak di war2kan kerna itu ialah rahsia persenjataan kita.
    tapi yg selalu sy dok pikirkan kenapa Indon selalu menghina kita yer??
    apa dia orang lupa punya banyak warga mereka yg bekerja kat sini baik cara halal mahupun cara haram masuknya tapi tetap mereka mencemuh kita.....
    sememang pemikiran warga Indon ni Low class laa........

    ReplyDelete
  22. Kaji Saraf, termasuk dalam perkara rahasia, suara suara sumbang pengunjung Indon ini semua, bukan semestinya warga lokal.

    Tersembunyi di sebalik keyboard warrior ini adalah individu berambut perang dan bermata biru atau hazel.

    Perang saraf beb....haa ada nampak kah realiti ini?

    Berfikir diluar kotak!

    ReplyDelete
  23. Negara yg banyak kena laknat Allah SWT ialah indonesia....contohnya ialah gempa bumi sana sini...

    maseh x sedar diri...selalu ngomong gede..sombong..malah manggil org lain anjing...maling dan sebagainya...

    Itulah sebab bala yg turun swmuanya banyak yg turun hanya menjurus menghentam di indonesia bebanding malaysia.

    Berjuta orang indon numpang cari rejeki dinegara yg di gelar maling malah anjing..

    apa kamu x punya perasaan malu..

    Gempa sudah berlomba2 menghentam indonesia...negara kamu.


    Kalau digelar anjing oleh manusia ngak apanya...tapi kalau sudah dipandang anjing oleh Tuhan sendiri lagi lah hinanya.

    masih x sedar diri...

    Semoga Allah memberi kesedaran kepada makhluk hina seperti kamu yg hatinya busuk...atau musnahkan saja keturunan kamu selurihnya dwngan gemoa yg lebih dasyat.

    x lama lagi Jakarta juga akan tenggelam.

    masih x sedar diri.

    ReplyDelete
  24. Tak kisah la tentera ape pun kuat tak kuat tu lain cerita.. Kalau dah dibantu dengan kuasa allah. Allah ckop hanya hantar tentera malaikat dia je.. Kunfayakun.. Habis..

    ReplyDelete